Głównym celem inicjatywy jest stworzenie nowoczesnej platformy edukacyjnej, która ułatwi przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. Plan wprowadzenia oprogramowania ProfiAuto Wirtualny Warsztat do systemu kształcenia ogłoszony został podczas konferencji „Szkoła przyszłości” w październiku 2021 r. Towarzyszył jej „I Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”, w którym udział wzięło niemal 20 szkół mechanicznych z regionu Śląska. Kolejnym etapem inicjatywy był zorganizowany w szkołach pilotaż – cykl spotkań, na których zaprezentowano i wdrożono narzędzie, ukazano pełne spektrum jego możliwości oraz przedstawiono plan rozwoju kolejnych modułów. Tym samym od grudnia 2021 r. do końca stycznia br. kadra nauczycielska oraz niemal 200 uczniów szkół mechanicznych z Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Mikołowa, Pszczyny, Rybnika i Strzelec Opolskich szkolonych było pod kątem wykorzystania oprogramowania do codziennej nauki, jako uzupełnienia klasycznych praktyk zawodowych. W spotkaniach uczestniczyli także partnerzy projektu – szkoleniowcy czołowych dostawców części z branży automotive, takich jak ATH-Heinl, Monroe, Osram czy Varta. Ich eksperci byli jednocześnie trenerami poszczególnych modułów szkoleniowych.
Jak działa oprogramowanie ProfiAuto Wirtualny Warsztat?
ProfiAuto Wirtualny Warsztat to program, w którym użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera on kilka scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz, klocków hamulcowych, amortyzatorów czy akumulatora Program na bieżąco koryguje błędy i uczy adeptów mechaniki dobrych nawyków. Forma wirtualna pozwala jednocześnie na wielokrotne powtarzanie danego ćwiczenia, bez ograniczeń czasowych i sprzętowych. ProfiAuto Wirtualny Warsztat może zawierać nieskończoną liczbę scenariuszy i wirtualnych makiet dydaktycznych, dopasowanych do konkretnych potrzeb edukacyjnych. Jest tym samym narzędziem, które może z powodzeniem służyć także do nauki zdalnej, cyklicznego sprawdzania wiedzy, a nawet egzaminowania. Sieć ProfiAuto oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępniają technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie.
Kolejna faza projektu – wdrożenia w całej Polsce
Kolejna faza projektu zakłada m.in. wdrożenie narzędzia w szkołach z całej Polski oraz udostępnienie go w kilku wersjach językowych. Twórcy oprogramowania tworzą także kolejne scenariusze serwisowe z nowymi partnerami projektu – przedstawicielami największych koncernów produkujących części dla branży motoryzacyjnej, jak MILWAUKEE, Schaeffler, ZF czy Valeo. Prowadzą ponadto zaawansowane prace nad wersją oprogramowania kompatybilną z popularnymi okularami VR - Oculus Quest II. Na 2022 rok planowana jest również kolejna edycja Turnieju Młodych Mechaników VR.
Pilotaż projektu i pierwsze wdrożenia pomogły sprawdzić nasze narzędzie na tzw. „żywym organizmie”. Dzięki temu mogliśmy już na tym etapie wprowadzić wiele nowych udogodnień, ale przede wszystkim poznać konkretne potrzeby szkół. Rozmowy z uczniami i kadrą nauczycielską dodatkowo utwierdziły nas w przekonaniu, że tego typu technologia jest bardzo potrzebna, ponieważ stanowi remedium na szereg wyzwań, z jakimi szkolnictwo techniczne zmaga się na co dzień. Cieszymy się, że projekt został tak pozytywnie przyjęty i wraz z jego partnerami jesteśmy zdeterminowani, aby jak najskuteczniej rozwijać go na terenie całego kraju, a tym samym rewolucjonizować system kształcenia adeptów mechaniki w Polsce
– mówi Anna Herisz, koordynator projektu z ramienia ProfiAuto.
Słowa te potwierdzają także przedstawiciele szkół mechanicznych, którzy we wprowadzeniu technologii VR widzą remedium na ograniczoną infrastrukturę i możliwości sprzętowe jednostek edukacyjnych.
ProfiAuto Wirtualny Warsztat to świetna propozycja dla uczniów, którzy nie uczestniczą jeszcze w typowych zajęciach praktycznych, a już teraz mogliby wykonywać czynności obsługowe. To również bardzo atrakcyjna propozycja niespotykanej dotąd formy zajęć. Wreszcie to propozycja zgodna z zainteresowaniami, umiejętnościami informatycznymi i zdolnością do swobodnego poruszania się w przestrzeni cyfrowej młodego pokolenia. Niebagatelną zaletą jest także eliminacja kosztów zakupu materiałów i części zamiennych, niezbędnych do prowadzenia warsztatów i praktyk zawodowych w tradycyjny sposób. Z perspektywy szkół zaletą oprogramowania jest też możliwość wykonywania ćwiczeń bez ograniczeń czasowych oraz to, że korzystanie z technologii VR eliminuje niebezpieczeństwo związane z potencjalnymi zdarzeniami wypadkowymi podczas regularnych praktyk
– mówi Iwona Piętka-Topolska z Zespołu Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej.
Jak wskazują przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, projekt ProfiAuto Wirtualny Serwis wpisuje się w szerszy kontekst promocji szkolnictwa zawodowego jako nowoczesnej i wartościowej edukacji.
Pilotaż naszego projektu wyraźnie wskazał, że narzędzia cyfrowe i nowoczesne technologie znakomicie uzupełniają dotychczas znane procesy edukacyjne. Dzięki nim kształcenie zawodowe, które niekiedy wydaje się uczniom i rodzicom mało interesującą formą nauki, zyskuje zupełnie nowy wymiar. Co równie ważne, taki sposób nauki jest także odpowiedzią na potrzeby rynku pracy. Pracodawcy z sektora automotive potrzebują dzisiaj bowiem pracowników wszechstronnych i przygotowanych do pracy z najnowocześniejszymi narzędziami i systemami cyfrowymi. Takie projekty są doskonałą odpowiedzią na te wyzwania
– podsumowuje dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Partnerami projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat są czołowi producenci części zamiennych: ATH Heinl, Brembo, MANN-FILTER, MILWAUKEE, Monroe, Osram, Schaeffler, Varta oraz ZF.
O Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej:
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. została powołana 18 czerwca 1996 r. w celu wsparcia i przyspieszenia procesów restrukturyzacyjnych oraz stworzenia nowych miejsc pracy w regionie. Dzisiaj uznawana jest za lidera wśród polskich specjalnych stref ekonomicznych, co potwierdza fakt, iż plasuje się na pierwszym miejscu w Europie oraz w pierwszej piątce najlepszych specjalnych stref ekonomicznych na świecie (w rankingu FDI Business Financial Times 2021). KSSE obejmuje swym zasięgiem województwo śląskie oraz 6 powiatów województwa opolskiego. Obecnie działa w niej ponad 500 przedsiębiorstw, które łącznie zainwestowały około 42 mld złotych i stworzyły 90 000 miejsc pracy. KSSE stawia na łączenie nauki z biznesem, budowanie partnerstwa w procesie inwestycyjnym, efektywną współpracę Polski z zagranicą oraz wsparcie w zapewnianiu wysoko wykwalifikowanych kadr odpowiadających na potrzeby rynku pracy i naszych przedsiębiorców.
O ProfiAuto:
ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych. Ponad 2150 serwisów samochodowych oraz 250 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych. Na przestrzeni ostatnich lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak Aplikacja ProfiAuto oraz ProfiAuto Wirtualny Warsztat.
Sieć ProfiAuto należy do powstałej w roku 1993 firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl
O VRTechnology:
Spółka VRTechnology specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania, algorytmów oraz transferze technologii z nauki do przemysłu. Zespół VRT to doświadczeni praktycy, w większości ze stopniami naukowymi, aktywnie rozwijający nowoczesne technologie z zakresu wizji komputerowej, VR/AR, systemów symulacyjnych, systemów śledzenia i pozyskiwania informacji, technologii blockchain. Spółka aktywnie angażuje się w prace badawczo-rozwojowe dotychczas realizując cztery duże projekty B+R dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.